Įmonių steigime - dideli pokyčiai
Nuo šių metų pradžios mūsų šalyje įsigaliojo dideli pokyčiai, svarbūs ketinantiems steigti įmonę arba ją jau įsteigusiems. Teigiama, kad su šiais pasikeitimais nebeliko iki šiol įmonių steigime buvusios didelės netvarkos.
Informacija tapo visiems prieinama
Vienas iš esminių pasikeitimų - nuo 2004-ųjų sausio 1 dienos visi juridiniai asmenys (individualios įmonės, uždarosios akcinės bendrovės, politinės partijos, biudžetinės įstaigos ir kt.) yra registruojami valstybės įmonėje Registrų centras Juridinių asmenų registre (JAR). Tai reiškia, kad visa svarbiausia informacija ir duomenys apie juridinius asmenis sukoncentruoti viename registre. Tuo metu iki 2004-ųjų, žinia, praktiškai kiekvienai juridinio asmens teisinei formai buvo sukurti atskiri registrai.
Daugiausia šiame registre yra individualių įmonių (IĮ) ir uždarųjų akcinių bendrovių (UAB).
Tokio registro idėją Lietuva perėmė iš Europos Sąjungos. Beje, juridinių asmenų registro reforma įgyvendinta turėjo būti jau prieš dvejus metus. 2001 metų liepos 1 d. įsigaliojus naujam Civiliniam kodeksui, buvo numatyta, kad Vyriausybė įpareigojama parengti būsimojo JAR nuostatus ir kad jis turi pradėti veikti nuo 2002 m. sausio 1 d.
Vienas iš esminių JAR pranašumų yra tas, kad jo informacija yra vieša ir visiems prieinama. Nuo šiol vieši yra tokie registre esantys duomenys kaip, pavyzdžiui, įmonės buveinė, valdymo organų nariai, teisinis statusas, pavadinimas, kodas ir kt.
Informaciją apie juridinius asmenis bei apie patį JAR galima rasti svetainėje internete, kurios adresas - www.kada.lt/jar.
Teigiama, kad viešumo dėka gyventojams bus lengviau susipažinti su įmonėmis, be to, pačioms įmonėms bus paprasčiau vienoms su kitomis sudaryti sandorius, nes jos turės pakankamai duomenų. Pageidaujant galima gauti net įmonės vadovo parašo pavyzdį, kas anksčiau buvo neįmanoma. Savo veiklą dabar bus lengviau vykdyti ir teisėsaugos institucijoms.
Didžiausia atsakomybė - notarams
Dar viena svarbi naujovė - nuo šiol didžiausia atsakomybė steigiant įmonę gula ant notarų pečių. Tai yra tą darbą, kurį iki šių metų pradžios darė atskiri registrų tvarkytojai, dabar atlieka notarai.
Notarai yra atsakingi už visų juridinių asmenų registravimą, išskyrus šiuos: politines partijas ir organizacijas, profesines sąjungas, religines bendrijas ir bendruomenes, biudžetines įstaigas ir viešuosius juridinius asmenis, įsteigtus pagal Civilinio kodekso 2.46 str. 3 d. (tai atskiru teisės aktu įsteigti juridiniai asmenys, pavyzdžiui, Šaulių sąjunga).
Tačiau Klaipėdos pirmojo notarų biuro notaro padėjėjas Darius Bolzanas pabrėžia, kad notaras įmonių nesteigia - jis tik tikrina pateiktų duomenų tikrumą ir steigimo dokumentų atitiktį įstatymų reikalavimams bei tvirtina, jog juridinį asmenį registruoti galima, nes įstatymuose ar steigimo sandoryje nustatytos prievolės įvykdytos ir atsirado įstatymuose ar steigimo sandoryje numatytos aplinkybės.
Į notarą reikia kreiptis ne tik tada, kai steigiami nauji juridiniai asmenys, bet ir tada, kai jie reorganizuojami, pertvarkomi ar steigiami juridinių asmenų filialai, atstovybės.
D. Bolzano nuomone, naujoji tvarka - tik į naudą. Visų pirma, sakė jis, civilinėje apyvartoje sumažės neteisėtų sandorių, kadangi notarai yra valstybės įgalioti asmenys, profesionalūs teisininkai, dar vadinami preventyviais teisėjais. Be to, visas pateiktų duomenų, dokumentų patikros darbas sukoncentruotas "vienose rankose".
Dar vienas svarbus pranašumas - juridinių asmenų steigimo procesas pagreitėjo. Notariniai veiksmai turi būti atliekami ne ilgiau kaip per 10 dienų, tada dokumentai nešami į JAR ir įmonė turi būti įregistruota per 5 darbo dienas. Anksčiau procesas galėdavo užtrukti iki 30 dienų.
D. Bolzano žiniomis, tokia sistema, pagal kurią notarai, o ne kas kitas, vykdo dokumentų teisinį tyrimą, veikia ne vienoje ES šalyje.
"Gali kilti klausimas, kodėl šiam darbui pasirinktas notaras, o, pavyzdžiui, ne teismas. Tarkim, Austrijoje ar Estijoje šį darbą atlieka teismai. Į tokį klausimą galima atsakyti įvairiai: todėl, jog notariato įstatyme pabrėžiama, kad notaras yra valstybės įgaliotas asmuo, kuris užtikrina, kad civiliniuose santykiuose nebūtų neteisėtų sandorių. O steigimo dokumentai yra vieni iš svarbiausių verslo sandorių. Be to, visuomenė pasitiki notarų kompetentingumu", - paaiškino notaro padėjėjas
.
Nebeliko chaoso
IĮ steigimą ir veiklą dabar reglamentuoja naujas IĮ įstatymas, kuris taip pat įsigaliojo šių metų sausio 1 d. Beje, anot D. Bolzano, iki tol IĮ veiklos nereglamentavo joks specialus teisės aktas. Iki naujojo Civilinio kodekso įsigaliojimo IĮ buvo asmenys, neturintys juridinio asmens teisių.
"Vėlgi IĮ įstatymas yra pavėluotas - jį reikėjo priimti kartu su Civiliniu kodeksu."
Anot D. Bolzano, gyventojai jau buvo pripratę, kad iki šių metų įmonių steigimo tvarka buvo gana chaotiška. Nuo šių metų pradžios ji, nepaisant pasitaikančių keblumų, iš tiesų aiškesnė, skaidresnė.
"Ateidavai į Savivaldybę, pasakydavai, kuo nori užsiimti, užpildydavai blanką, ir viskas. Dabar į Savivaldybę eiti nebereikia, reikia eiti tiesiai pas notarą", - kalbėjo D. Bolzanas.
Pirmas dokumentas, kuris norintiesiems steigti IĮ reikalingas atėjus pas notarą, yra IĮ nuostatai. Nuostatus, atitinkančius įstatymo reikalavimus, reikia pateikti paruoštus - šį darbą atlieka advokatai arba kiti teisininkai.
Antras dokumentas, kurio reikalaujama - fizinio arba juridinio asmens sutikimas dėl buveinės, reikalingas tuo atveju, jei IĮ steigėjas nėra buveinės savininkas.
"IĮ įsteigti dokumentų reikia labai mažai. Jeigu įmonės veikla yra licencijuojama, paprastai licencija yra įgyjama po įsteigimo, todėl notarui nereikia pateikti licencijos. Žinoma, atėjus pas notarą dar būtina turėti asmens tapatybę įrodantį dokumentą."
Įsigaliojus naujai tvarkai, įsteigti IĮ tapo kiek brangiau - dabar visa steigimo procedūra kainuoja kelis šimtus litų.
Atlyginimas notarui siekia apie 220-250 Lt. Steigiantiesiems įmonę nereikia pildyti prašymo, tai atlieka notaras už atitinkamą mokestį. "Tereikia notarui atnešti dokumentus - daugiau steigiančiajam įmonę nieko daryti nereikia", - pridūrė D. Bolzanas.
Be to, už nuostatų paruošimą atitinkamą mokestį ima advokatai, o už įmonės registravimą 60 Lt dydžio valstybės rinkliavą reikia sumokėti JAR.
D. Bolzanas pabrėžė, kad yra klaidinga manyti, jog IĮ pavadinime būtinai turi būti savininko vardas ir pavardė. Pavyzdys - "Jono Jonaičio IĮ". "Naujasis įstatymas to nereikalauja. Įmonės pavadinimas gali būti, pavyzdžiui, kad ir toks: IĮ "Namas". Anksčiau buvo susiklosčiusi tokia praktika, kad IĮ pavadinimas būtinai turi atspindėti savininką."
Taip pat D. Bolzanas pažymėjo, kad IĮ savininkas vadovu gali paskirti kitą asmenį - pasak jo, advokatams rengiant nuostatus reikėtų iš karto išsiaiškinti, ar IĮ savininkas ir vadovas yra tas pats asmuo, ar ne. IĮ įstatymas palieka teisę nuostatuose pasirinktinai numatyti, ar bus sudaroma finansinė atskaitomybė.
Dar viena naujovė - nuo šiol vienam asmeniui leidžiama turėti tik vieną individualią įmonę. Anot D. Bolzano, jei asmuo yra įsteigęs daugiau negu vieną IĮ, iki 2006 m. sausio 01 d. jam reikia jas arba reorganizuoti, arba pertvarkyti, arba likviduoti. Fizinis asmuo gali būti tik vienos IĮ savininkas, todėl jis notarui pateikia tai patvirtinantį pareiškimą.
Beje, įmonę likviduojant notaras jau nebūtinas - tam reikia kreiptis į JAR.
Procedūra dėl pavadinimo- supaprastėjusi
Nuo šių metų sausio 1 d. įsigaliojo ir nauja Akcinių bendrovių įstatymo redakcija.
Steigiant UAB notarui turi būti pateikti šie dokumentai: paruošti įstatai, steigimo sutartis (aktas) (svarbi pastaba - steigimo sutartis (aktas) neprivalo būti notariškai tvirtinama), visuotinio akcininkų susirinkimo protokolas, banko pažyma apie suformuotą įstatinį kapitalą, kuris turi būti ne mažesnis kaip 10 tūkst. Lt, nepriklausomų turto vertintojų išvada apie kilnojamąjį ar nekilnojamąjį turtą, kuriuo iš dalies apmokamas įstatinis kapitalas, jei reikalinga, - sutikimas dėl buveinės.
Vadovaujantis pirma ES įmonių direktyva, UAB įstatuose pakanka nurodyti įmonės veiklos objektą bendrai. Įstatuose nebūtina nurodyti veiklos rūšių pagal ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių, kadangi, pirma, vadovaujantis Civilinio kodekso 2.74 str., privataus juridinio asmens civilinis teisnumas neribojamas, t.y. įmonės gali užsiimti bet kokia ūkine-komercine veikla; antra, Lietuvai įstojus į ES, klasifikatorių numeracija keisis. Taigi, nors iki naujos AB įstatymo redakcijos įsigaliojimo įsteigtų UAB įstatuose numatytos konkrečios veiklos rūšys, UAB gali užsiimti bet kokia veikla, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad priimta nauja AB įstatymo redakcija, rekomenduojama įstatus suderinti su įstatymo nustatytais reikalavimais.
Supaprastėjo procedūra dėl bendrovių pavadinimo. Iki šiol steigiant UAB jos vardą reikėjo užpatentuoti Patentų biure Vilniuje, tai kainavo nemažus pinigus. Dabar, nelikus Patentų biuro, visi pavadinimai registruojami JAR ir ši procedūra ne tokia sudėtinga.
"Steigiant naują juridinį asmenį, pavyzdžiui, UAB, pirmas žingsnis, kurį mes rekomenduojame atlikti - priimti steigimo sutartį (aktą), o antras - nueiti į JAR ir išsiimti pažymą apie laikiną vardo įtraukimą į šį registrą. Tai kainuoja 30 Lt. Tokiu būdu vardas yra užpatentuojamas ir 6 mėnesius saugomas JAR - tai reiškia, kad per tą laiką niekas neturi teisės pasiimti tapataus vardo. Per 6 mėnesius neįsteigus to juridinio asmens, įstatymas teisių į pavadinimą nebegina."
UAB steigimo išlaidos, anot notaro padėjėjo D. Bolzano, praktiškai nepakito - viską paskaičiavus, išlaidų suma susidaro gal net mažesnė.
Informacija juridinių asmenų registrui
Finansinės atskaitomybės srityje taip pat yra naujovių.
Visi UAB privalo per 30 dienų nuo finansinės atskaitomybės patvirtinimo (finansinė atskaitomybė patvirtinama susirinkime, kuris sušaukiamas praėjus 4 mėnesiams po finansinių metų pabaigos) jos duomenis perduoti JAR.
"Vienas iš finansinių atskaitomybių pateikimo JAR tikslų - viešumas, kad įmonės, sudarydamos tarpusavio sandorius, žinotų viena kitos finansinę situaciją, mokumą ar nemokumą, kitą svarbią informaciją. Beje, dabar, kai pradėjo veikti JAR, atliekant daugumą veiksmų nereikia pamiršti apie juos jo informuoti. Pavyzdžiui, didinant įstatinį kapitalą papildomais įnašais apie tai registrui reikia pranešti per 10 dienų nuo sprendimo priėmimo. Vėliau apie tai turi būti pateikiama pažyma notarui. O tuo atveju, jei pakeičiamas bendrovės vadovas, registrą reikia informuoti per 5 dienas. JAR reikia pranešti praktiškai apie visus svarbiausius atliekamus veiksmus, nes jo tikslas yra kaupti visą informaciją, susijusią su įmonėmis, kuri gali būti svarbi tai įmonei dalyvaujant civiliniuose santykiuose." .
Prievolės nėra
Pasak D. Bolzano, jų biuro klientai neretai teiraujasi, ar seniau įsteigtiems UAB reikia priimti naują įstatų redakciją. Anot jo, tokios prievolės nėra, tačiau kiekviena UAB turėtų atnaujinti duomenis - įstatai, kuriais vadovaujasi bendrovė, neturi prieštarauti įstatymams. Tad yra rekomenduojama priimti naują įstatų redakciją, kuri įstatymams neprieštarautų.